Reinette de Boer, ambassadeur

Reinette de Boer-van der Holst

Ik ben Reinette de Boer-van der Holst, getrouwd met de liefste, moeder van 2 volwassen uitwonende kinderen en twee chronisch zieke kinderen. Werkzaam in de horeca kreeg ik vele privé problemen te horen van mijn gasten en heb ik meermaals diverse gasten mogen behoeden voor erger. Dat maatschappelijk betrokken zijn miste ik toen ik volledig thuis kwam te zitten. Toen we tevens te maken kregen met niet passend onderwijs en een thuiszitter, heb ik me vastgebeten in de mogelijkheden van passend onderwijs. Door mijn eigen ervaringen en aandoeningen sta ik dan ook vele lotgenoten bij.

Toen onze jongste ernstig ziek werd en hij in Nederland uitbehandeld was, zijn we verder gaan zoeken om hem een betere kwaliteit van leven te kunnen geven. In Amerika vonden we de juiste artsen en waarvoor ik een stichting heb moeten opzetten om de kosten te kunnen dekken. Daarnaast ben ik lid van de klachtencommissie van VGZ voor bijzondere zaken waarbij het menselijk aspect dient meegewogen te worden i.p.v. enkel de verzekeringswet. Hierin geven we een zwaarwegend advies.

Toen ik zelf bedlegerig werd door mijn eigen chronische aandoeningen en ik voor het eerst hoorde over Tarlov cysten en overdruksyndroom, bleek dat deze aandoening in Nederland nog niet bekend is. In samenwerking met diverse artsen en lotgenoten heb ik daarom in 2018 Stichting OverdrukSyndroom NL (SOSNL) opgericht waarvan ik tevens de voorzitter ben. Daarnaast is ons adres een inname- en uitgiftepunt voor de Onderwijsmaterialenbank voor thuiszitters.

Ik heb afgelopen jaar met veel plezier ingezet tijdens de ontwikkeling van de doe-het-samen-gids voor leerlingen met chronische aandoeningen, school en ouders.  Ieder kind heeft recht op onderwijs is dan ook mijn drijfveer om mij als ambassadeur in te willen zetten voor Stichting Zorgeloos naar School.