SCHOOL

Ondersteun je leerlingen en studenten met een chronische aandoening op maat

Met de juiste dialoog is maatwerk haalbaar

In elke klas zitten gemiddeld drie chronisch zieke leerlingen of studenten. De helft van deze leerlingen en studenten voelt zich niet begrepen in de klas. En één op de drie krijgt niet de ondersteuning die hij of zij gehad willen hebben, zo blijkt uit recent onderzoek. Daarom is het belangrijk is om de benodigde doeltreffende aanpassingen vroegtijdig te inventariseren en te monitoren.

Dit is maatwerk. Iedere leerling en student is anders en iedere school heeft vaak een eigen manier om ondersteuning te regelen. Soms gaat het bijna vanzelf en maak je snel duidelijke afspraken. Soms is het ingewikkelder. Zowel voor school, leerling, student, als voor ouders kan het spannend zijn. Ieder heeft z'n eigen vragen. Wat betekent de aandoening voor jouw leerling of student in de klas bij leren en concentreren of bijvoorbeeld gym of stage? Waar loopt zij of hij het meeste tegen aan? Lees hier ons artikel 'Is maatwerk mogelijk' in het vakblad van LBBO.

Het kan ook overweldigend zijn, want er zijn zoveel verschillende aandoeningen. Gelukkig is het niet nodig om als docent alle aandoeningen te snappen om een leerling goed te ondersteunen. We hebben in ons materiaal een aantal thema's centraal gesteld die voor de meeste aandoeningen belangrijk zijn. Thema's als vermoeidheid, beperkte mobiliteit, gym, stage, toetsen & examens en verzuim. Deze website biedt informatie rondom deze thema's.

Gesprekstools om tot maatwerk te komen voor het PO, VO en MBO

Daarnaast hebben we hulpmiddelen voor jou, om samen met je leerling of student en ouders een constructief gesprek te voeren om een maatwerk oplossing te vinden. Daarbij is het goed om te weten dat iedere school verplicht is om te onderzoeken welke ondersteuning voor een leerling of student met een chronische aandoening nodig is, en die -binnen de mogelijkheden van de school- ook te bieden. De zorg aan leerlingen en studenten met een chronische aandoening mag door school dus niet zomaar geweigerd worden. Ook bij voorbaat uitsluiting van zorg voor leerlingen en studenten met een chronische aandoening met verwijzing naar een algemeen medisch protocol mag niet volgens het College voor de Rechten van de Mens. Dit advies hebben we vertaald in dit overzichtelijke stappenplan ondersteuning in het onderwijs.

PO en VO

Download of bestel onze doe-het-samen gids voor school, leerling en ouder samen in gedrukte vorm. De documenten worden geleverd in een mooi blik om samen mee aan de slag te gaan. Je kunt hier gratis een exemplaar downloaden of voorbeeld exemplaar bestellen.

MBO

Ook voor het mbo is er nu een gids om samen tot maatwerk te komen. Je kan deze gids voor je (aankomend) student hier downloaden of gratis eenmalig een voorbeeld exemplaar bestellen.