JA OF NEE ?!

We merken dat er veel vragen onder jullie leven over het wel of niet weer naar school gaan na de meivakantie. We hebben wat punten op een rijtje gezet om je te helpen met die beslissing.

Hoe neem je deze beslissing het beste?

1. Lees je in in hoeverre een kind met zijn/haar aandoening(en) in de risicogroep valt. Meer over risico's voor zorgintensieve kinderen kun je hier lezen.
  2. Neem contact op met je behandelteam als je twijfelt.
  3. In het protocol van de sectorraad (dat is afgestemd met de minister) staat voor het basisonderwijs het volgende:
  • Leerlingen die behoren tot een risicogroep kunnen worden vrijgesteld van fysiek onderwijs (beslissing van ouder(s)/
    verzorger(s) in overleg met de school).
  • Leerlingen van wie gezinsleden tot een risicogroep behoren kunnen worden vrijgesteld van fysiek onderwijs (beslissing van
    ouder(s)/verzorger(s) in overleg met de school).
  1. Weet dat ook na de meivakantie ouders voorlopig geen boete krijgen als ze hun kind thuis houden. Hier lees je er meer over.
  2. Vraag je kind wat hij/zij het liefste zou willen en waarom. Bedenk daarbij dat niet alleen het leren maar ook het sociale aspect van belangrijk is.
  3. Vraag dit ook aan jezelf en je partner. Kijk of je samen met je kind tot een goede beslissing kan komen.
  4. Neem contact op met de leerkracht, weet je het nog niet zeker overleg ook met hem of haar. Vraag welk aanbod de school online blijft aanbieden voor de thuisblijvers.
  5. Als jij (of een andere instantie) nog op school moet komen voor zorghandelingen, vraag hoe dit geregeld kan worden. We horen dat scholen dit vaak wel toestaan. Denk hierbij dan wel aan handen wassen en de 1,5 meter afstand houden.
  6. Lees hier meer informatie over passend onderwijs en de heropening van scholen.
  7. Hak de knoop door, je kan je beslissing altijd nog bijstellen na een paar dagen.

Samen met Ouders en Onderwijs zorgen we dat de groep leerlingen met diabetes en andere chronische aandoeningen in beeld zijn bij de sectorraad, de vakbonden en de ministeries in deze tijd van Corona, de overgangssituatie en erna.

Heb je zorgen, vragen, of meer tips laat het ons weten.