SPEL VOORUIT ACHTERUIT voor MEER BEGRIP IN DE KLAS

Spelenderwijs van begrip naar inleving

‘Waarom doe je niet mee met gym? Waarom kwam je vanochtend te laat? Waarom mag jij wel een mobiel in de klas? Waarom mag jij altijd naar de wc? Waarom ben je nu ineens te moe? Waarom ben je vaak niet op school? Waarom heb jij een rolstoel als je wel kan lopen?’
Een onzichtbare chronische aandoening in combinatie met wisselende belastbaarheid stuit vaak op onbegrip op school. Vandaar dat wij een spel hebben ontwikkeld om in de klas te spelen. Het spel kan ingezet worden als deel van spreekbeurt door een leerling of geïntieerd worden door de leerkracht. Er zit zowel een spreekbeurtplan als een lesplan bij. Het is in gedrukte en digitale vorm beschikbaar. 

“Met veel plezier heb ik het spel 'Vooruit achteruit' gespeeld met mijn groep 8. De kinderen waren erg betrokken bij het spel. Ze vonden het heel goed dat er op deze manier inzicht werd gegeven in het leven van chronisch zieke kinderen. Ineens merk je in de klas herkenning. Kinderen die chronisch ziek zijn worden zichtbaar; wat het voor hen betekent, wat het met hen doet, waar zij mee moeten dealen. Fijn dat er een spel is ontwikkeld dat de beleving en het invoelbaar maken van een beperkte hoeveelheid energie en wisselende belastbaarheid voor klasgenoten centraal stelt.” Martien le Clerq leerkracht groep 8 en directeur CBS ’t Klinket in Koudekerke

Download of bestel hier jouw spel

Klik hier om het spel gratis te downloaden (vanuit België is alleen downloaden mogelijk).

Klik hier om het spel gratis éénmalig te bestellen.

Chronisch ziek kinderen willen wel gezien, maar niet zielig gevonden worden

We hebben dit spel voor de bovenbouw van de basisschool ontwikkeld. In het spel staat de beleving en het invoelbaar maken van een beperkte hoeveelheid beschikbare energie en wisselende belastbaarheid voor alle klasgenoten centraal. Tijdens het spel ervaren ze vanuit het kinderleven gegrepen uitdagingen. Zoals bijvoorbeeld plotseling toeslaande vermoeidheid, pijn of niet mee kunnen doen. Daarnaast wordt er een gokelement toegevoegd in de vorm van kanskaarten die positief of negatief uit kunnen vallen. Het spel eindigt met een gezamelijke reflectie.

"Steeds meer had school twijfels over mijn capaciteiten. Zorgelijk denken nam de overhand van de aanpak op school. Ik kon niet mezelf zijn op de basisschool, want dan werd ik buitengesloten. Dat willen wij kinderen helemaal niet. We willen kind zijn en net als ieder kind meedoen. We willen erbij horen en normaal worden gevonden en behandeld als ieder kind. Luister naar mij als kind, denk niet voor mij. Probeer open te blijven staan voor mij." Emma, 12 jaar met migraine

Dankbaar dat Stichting Kinderpostzegels dit mogelijk maakt.