In hoeverre dragen we bij aan het zorgelozer maken?

Zorgeloos naar School is opgericht met een missie: alle leerlingen met een chronische aandoening zorgeloos naar school. We zetten daarvoor twee strategieën gelijktijdig in; de ene is een bottom-up beweging en de andere is top-down. Wanneer we een gids naar een leerling of school de deur uit doen, of advies op maat aan een ouder geven, zijn we bottom-up bezig. Terwijl het schrijven van een brandbrief naar politiek Den Haag of een advies vragen aan het College voor de Rechten van de Mens, voorbeelden zijn van onze top-down activiteiten. We zetten iets in beweging met onze activiteiten. Dat we hiervoor erkenning krijgen krijgen, blijkt uit de twee impact prijzen die we vorig jaar hebben ontvangen. Maar wat zetten we precies in beweging en hoe? Om dit goed in beeld te krijgen hebben we dit jaar onze 'verandertheorie' (zie figuur hierboven) verder doorontwikkeld. Hieronder zie je de belangrijkste uitkomsten van onze impact assessment uit oktober 2021.

Bereik in de afgelopen 6 jaar

De afgelopen zes jaar hebben we een enorm bereik opgebouwd met onze voorlichtingsmaterialen. De combinatie van digitale en gedrukte versies werpt zijn vruchten af.  Het overgrote deel van de gebruikers heeft voldoende aan een digitale versie. Voordeel van de digitale versie is dat deze makkelijker te verspreiden in het wijdere netwerk. De minderheid vraagt de gedrukte versie aan. Deze is vooral voor ouders prettiger om mee naar school te nemen, uit te delen en er vervolgens samen mee om de tafel te gaan.

Impact dankzij onze inzet

Begrip, maatwerk, leerachterstand en verzuim zijn vier belangrijke indicatoren voor het zorgelozer naar school gaan. Uit de cijfers komt duidelijk naar voren dat de inbreng van de stichting op alle vier de indicatoren een indrukwekkende impact heeft. Deze indicatoren staan niet los van elkaar, er zit een zekere mate van hiërarchie in. Zo is begrip een voorwaarde voor maatwerk, terwijl maatwerk resulteert in minder leerachterstand en verzuim.

Conclusies

We bereiken in grote mate de doelgroepen die we willen bereiken, namelijk leerling, ouder, school met de daaromheen relevante onderwijs- en zorgprofessionals. In eerste instantie is onze bekendheid en de verspreiding voornamelijk bottom-up tot stand gekomen. Maar sinds de routekaart afstandsonderwijs, die omarmd is door het brede onderwijsveld, gebeurt dit ook top-down. Deze ontwikkeling lijkt zich voort te zetten voor de mbo gids die momenteel in ontwikkeling is. Doordat beide strategieën elkaar versterken verwachten we ons bereik de komende jaren nog vele malen te kunnen vergroten.
De impact die we bereiken door middel van voorlichting, advies op maat, bemiddeling en lobby is mede te danken aan al die ouders, leerlingen, onderwijs- en zorgprofessionals die met ons materiaal en met elkaar aan de slag zijn gegaan. Door middel van onze inzet geven we leerling-ouder-school de ruimte, kennis en de handvatten om binnen deze driehoek tot goede afspraken rondom maatwerk te komen. Meer informatie over ons impactproces en onze verandertheorie vind je hier.