Routekaart maatwerk

afstandsonderwijs

Bestel of download de routekaart afstandsonderwijs

Wat en waarom van de routekaart afstandsonderwijs

Het afgelopen jaar hebben we veel vragen gekregen over de mogelijkheden van afstandsonderwijs voor leerlingen met een chronische aandoening. Vandaar dat we deze routekaart hebben ontwikkeld voor leerlingen en ouders. De routekaart:

• geeft antwoorden op negen veelgestelde vragen rondom afstandsonderwijs
  • biedt een keuze hulpmiddel voor leerling, ouder en school
  • geeft een vergelijkend overzicht van negen opties afstandsonderwijs

Download of bestel de routekaart

Klik hier om de routekaart te downloaden en eventueel zelf uit te printen.

Klik hier om de routekaart in gedrukte vorm gratis éénmalig te bestellen.

Ben je geïnteresseerd in meerdere exemplaren voor jou of je organisatie, stuur ons dan een mail. De routekaart kost 2,50 euro per stuk (exclusief verzendkosten).

Wat zeggen anderen over de routekaart?

"Wij hebben de bestelling geplaatst omdat de routekaart een helder en handzaam overzicht geeft van de mogelijkheden om onderwijs op afstand te organiseren voor kinderen en jongeren met een chronische aandoening. Voor onze consulenten kan het een tool zijn om mee te nemen in de gesprekken met ouders en scholen over het gedeeltelijk of tijdelijk organiseren van onderwijs op afstand voor een leerling bij wie we betrokken zijn. Breder in het onderwijsveld hoop ik dat de routekaart professionals kan helpen die nog niet zo goed weten hoe ze het organiseren van afstandsonderwijs voor individuele leerlingen kunnen aanpakken of koudwatervrees hebben. Ouders kunnen met behulp van de routekaart gemakkelijker het gesprek over afstandsonderwijs met school aangaan en scholen krijgen met de routekaart meer inzicht in de mogelijkheden en route om te komen tot een oplossing die past bij het kind én bij de klas of school. Wij zijn dan ook blij dat er tevens een digitale versie van de routekaart is, die we gemakkelijk kunnen delen met anderen."  Aïsha Trokasti, Directeur Onderwijsconsulente, naar aanleiding van hun bestelling van 75 routekaarten.

“De routekaart biedt leerlingen perspectief als onderwijs in een klas (tijdelijk) te belastend is. Het geeft een praktisch houvast om in gesprek tussen de leerling, ouders en school afspraken over afstandsonderwijs te maken. Het biedt een helder overzicht van technische oplossingen. Veel gestelde vragen worden beantwoord. Zo draagt ‘zorgeloos naar school’ bij aan het voorkomen dat leerlingen het contact met de klas verliezen, onderwijsachterstanden opbouwen of thuis komen te zitten.”  Vincent Fafieanie, Expert Onderwijs – Jeugd bij het Nederlands Jeugd Instituut.

"Fijn dat er een routekaart is ontwikkeld. Er is bij scholen behoefte aan informatie en beleid. Dat ben ik aan het opzetten binnen mijn SWV. De routekaart kan daar onderdeel van gaan uitmaken."

"Ik ben ib-er op een basisschool en ik ben benieuwd op welke manieren we chronisch zieke leerlingen beter kunnen begeleiden."

Of lees dit artikel over de routekaart in het PO-magazine (no.5 juli 2021).